Перший
урок за темою «Дієприслівник» у 7-му класі
Т е
м а. Дієприслівник як особлива форма дієслова.
Мета: сформувати в учнів поняття про дієприслівник як
особливу форму дієслова та дієприслівниковий зворот; ознайомити з видами
дієприслівників, способами творення їх, правилами написання не з дієприслівниками; розвивати
логічне мислення учнів, уміння цілісно сприймати матеріал, реалізовувати на
практиці свої знання, формувати сталий інтерес до рідної мови, самокритичність,
самостійність у здобутті знань.
Обладнання: схема "Дієприслівник" (на слайдах),
алгоритм "Самоконтроль-прогноз", "кольорові смужки"
(паперовий або електронний варіант), тестові завдання.
Тип уроку:
урок формування мовної компетенції.
Хід уроку
Слово вчителя. Назвати дію, стан, процес, виразити
ставлення чи побажання нам допомагають
дієслова. Проте часто дії, стани, процеси супроводять одне одного, тобто
відбуваються одночасно. Наприклад, ми можемо йти і співати, слухати і писати, малювати і говорити. Але як же тоді визначити, яка дія основна,
а яка - додаткова? Розгляньмо два речення:
1. Па пагорбі сніг танув і розтікався струмками. 2. На пагорбі сніг, танучи,
розтікався струмками.
У
першому реченні складно визначити головну дію, здається, що спочатку сніг
розтанув, а потім розтікався струмками. Але ж насправді обидва процеси відбувалися одночасно. Виразити це дає
змогу дієприслівник у другому реченні, який позначає додаткову дію.
Отже,
використання такої форми дієслова, як дієприслівник, робить наше мовлення
точнішим і лаконічнішим, а відтак, - зрозумілішим. Щоб цього навчитися,
потрібно знати багато важливого про особливу форму дієслова -
дієприслівник.
Запишіть
тему сьогоднішнього уроку - "Дієприслівник як особлива форма
дієслова". Ми повинні засвоїш
морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника, ознайомитися з правилами
правопису, способами творення дієприслівника від ді< слова, тобто розглянути
діє прислівник у цілому. Вже на цьому уроці ми спробуємо спрогнозувати свої
результати за допомогою алгоритму, а також застосувати здобуті теоретичні
знання на практиці під час виконання тесту. Скористаймося для цього кольоровими
смужками, де на білому полі фіксуватимемо результати самоконтролю за
алгоритмом, а на червоному - підсумки тесту.
Лекція-візуалізація. Учитель розповідає про
дієприслівник, підсумовуючи кожну частину лекції відповідним слайдом.
П л
а н
1. Поняття про
дієприслівник, його ознаки та синтаксична роль.
2.
Категорія виду дієприслівників і творення їх.
3. Написання не з дієприслівниками.
4. Дієприслівниковий зворот, розділові знаки при ньому.
Слайд №1
|
Дієприслівник
|
![]() ![]() ![]() |
незмінна форма дієслова
|
додаткова дія
|
|||
що роблячи? що зробивши?
|
|||
|
|||
Слайд № 2
|
дія + прислівник
поєднує ознаки:
|
|
Слайд № 3
|
дієслова
|
|
||
|
||||
|
![]() |
|
||
|
1.Час
а) теперішній: знаючи, пишучи,]
б) минулий: знавши, писавши.
2. Вид
а) недоконаний —> що роблячи?
теперішній час Ù Ù ![]() ![]() ![]()
грають + -ючи = граючи
стоять + -ячи = стоячи
б) доконаний —> що
зробивши?
Інфінітив Ù Ù
![]() ![]() ![]()
грати + -вши = гравши
|
|||
|
||||
Слайд № 4
|
Прислівника
|
|
||
|
![]() |
|
||
|
1.Незмінний: відкидаючи, переповівши.
2.Синтаксична роль - обставина.
Пройшовши півдороги, Яків повеселів. (Обставина часу.)
|
|||
|
||||
Слайд № 5
|
Дієприслівниковий зворот
(дієприслівник + залежні слова)
1. ДЗ, ____==. 2. ____, ДЗ, ==. 3. ____==, ДЗ. ![]()
На письмі виділяється комами
|
|||
|
|
|
||
Слайд № 6
|
Не з дієприслівниками
|
|
||
|
|
|
||
ОКРЕМО
|
|
РАЗОМ
|
||
Завжди: не пишучи.
|
|
Утворені від дієслів:
а) які без не не вживаються:
неволячи;
б) з префіксом
недо-:
недобачаючи. |
||
Робота зі слайдами. Гра
"Продовжи ланцюжок". Щоб засвоїти новий
матеріал, ви одне за одним відповідаєте на запитання, тобто розкриваєте
зміст понять, які я показую на схемі.
(Учитель
вказує на слона: дієприслівник, дієслова, час, вид, прислівник, синтаксична
роль, доконаний вид, недоконаний вид, дієприслівниковий зворот, не з дієприслівниками.)
Прогнозування
результатів. Самооцінка знань за алгоритмом.
Подивіться
на дошку, де розміщено алгоритм "Самоконтроль-прогноз", який складається з речень з однаковим початком і кінцем. Ви маєте
виставити бал, який прогнозує наші результати у вивченні теми "Дієприслівник". Свої прогнози фіксуєте
на білому полі "кольорових смужок", навпроти номера запитання.
Я вважаю, що можу вивчити
|
|
на ……… балів
|
![]() |
![]() |
|
ü поняття про дієприслівник, його
ознаки та синтаксичну
роль
ü види дієприслівників і творення
їх
ü правила написання не з дієприслівниками
ü
дієприслівниковий зворот, розділові знаки при ньому
|
Підсумуйте бали і поділіть на 1
(кількість запитань), середній бал запишіть унизу білого поля.
Практичні завдання

Тест
1. Дієприслівники виражають:
а) ознаку предмета за виконаною дією;
б) додаткову дію або стан предмета;
в) ознаку предмета за кольором.
а) прикрасити;
б) прикрашаючи;
в) прикрашений.
3. У реченні "Жита зашелестіли,
підіймаючи догори колоски" дієприслівник із залежними словами виражає:
а) означення;
б) присудок;
в) обставину.
4. Дієприслівники мають форму:
а) лише доконаного виду;
б) лише недоконаного виду;
в) доконаного і недоконаного виду.
5. Укажіть дієприслівник доконаного
виду:
а) пишучи;
б) читаючи;
в) переглянувши.
6. Визначте дієприслівник недоконаного виду:
а) говорячи;
б) вийшовши;
в) отямившись.
7. Дієприслівниковий зворот, виступаючи в реченні обставиною, на письмі...
а) виділяється лише тоді, коли стоїть у кінці
речення;
б) комами не виділяється;
в) виділяється комами незалежно від місця в реченні.
8. У реченні "Степ струснувши з себе робу
горить рівним ЖОВТІ їм кольором" не виділений комами дієприслівниковий
зворот стоїть:
а) на початку речення;
б) усередині речення;
в) у кінці речення.
9. Виділіть речення, у якому правильно
розставлено розділові знаки при дієприслівниковому звороті:
а) Вітри північні тремтять, затихаючи між
кущами лавровими (Леся
Українка):
б) Солодкою стрілою пізній цвіт скрадаючись,
приморозок ронить (М. Рильський);
в) Весняний вітер нетерпляче зітхає оббігаючи
узлісся (Леся Українка).
10. Не з дієприслівниками пишеться
разом лише тоді, коли дієприслівник:
а) без не не вживається;
б) стоїть у реченні перед дієсловом -
присудком;
в) виражає спосіб дії.
11. Знайдіть дієприслівник, який з не пишемо разом. а) (не) хтуючи; б) (не) знаючи;
в) (не) спитавши.
12.Укажіть дієприслівник, що з не пишемо окремо:
а) (не) підстрибнувши;
б) (не) дочуваючи;
в) (не) зчувшись.

♦ Прочитайте текст. Виконайте
завдання після нього.
Весна,
перемішавши промені сонця й фарби веселки, кидала їх з високості на землю, які ловив ліловий бузок.
Бузок здавна відомий не лише чарівністю й ніжністю квіток. Парфумери,
виготовляючи свою пахучу продукцію, використовують
його
ефірні духмяні олії. Медики
застосовують бузок, лікуючи хвороби нирок. Такий звичайний на вулицях, у скверах та парках міст, сіл, бузок посідає чільне місце в колекції рослин Центрального
ботанічного саду ПАН України (3 журн.).
I. Знайдіть і випишіть з тексту
дієприслівники. Якими членами речення вони виступають?
II.Укажіть вид виписаних дієприслівників. Від підкреслених у тексті дієслів
утворіть дієприслівники.
III.Випишіть виділене речення,
розставляючи розділові знаки при дієприслівниковому звороті. Підкресліть
дієприслівникові звороти за їхньою синтаксичною роллю в усіх реченнях тексту.
IV.Доповніть текст одним реченням з
дієприслівником, який вживається з часткою не.
Самоконтроль і самооцінювання. Викопавши тест, учні з середнім балом 4-7 перевіряють
відповіді за таблицею, поданою на дошці, іі підсумовують результати у 1-х трійках запитань. Кожна правильна
відповіді) - З бали, за три завдання -9 балів. Ці результати фіксують на червоному
полі кольорових смужок: за 1-3 завдання тесту навпроти цифри "Г, за 1 -6
навпроти цифри "2" і т.д. Якщо в одержаних результатах бодай за одну
трійку завдань є 9 балів, то до них додають З бали бонусу. Потім підсумовують бали червоною поля і ділять на 1 (кількість питань
алгоритму), а внизу записують середній бал.
Таблиця відповідей
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
а
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
+
|
б
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
в
|
|
|
+
|
+
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
Учні, які працювали з текстом, перевіряють
роботу колективно. 3а правильну відповідь дістають по 6 балів, підсумовуючи
результати за кожну пару завдань. За 7-ме завдання, яке перевіряє вчитель,
одержують максимум 12 балів, а якщо допущені помилки, то віднімають по 2 бали за кожну.
У ч и те л ь. Порівняйте результати двох
смужок: що легше - засвоїти теоретичний матеріал чи застосувати його на
практиці? Підніміть руки: 1) у кого середній бал обох смужок збігається; 2) у
кого середній бал білого поля більший, ніж червоного; 3) у кого середній бал
червоного поля більший, ніж білого. (Учитель докладно
аналізує результати учнівського самоконтролю.)
Підсумовуючи вивчене, складіть монолог «На уроці я засвоїв..»
Домашнє завдання.
1. Вивчити конспект.
2. Скласти таблицю "Розрізнення форм
дієслова", запам'ятати морфологічні ознаки іі синтаксичну роль
дієприкметника і дієприслівника.
Комментариев нет:
Отправить комментарий